Historia
Landet tar form
Låt oss gå tillbaka till tidernas begynnelse
då urberget steg ur havet och blev fast land. Ytan
vittrade och smulades sönder och blev grus,sand och lera
för att därefter åter sjunka ner igen och
svämmas över. När det låg under vatten
samlades vittringsprodukterna till lager som pressades ihop och
blev till sten igen, skikt på skikt. Det grovkornigaste
närmast stränderna blev konglomeratbäddar, det
mindre grova ute i det grunda vattnet blev sandstenar, och det
mest finkorniga ute på djupen blev skiffrar.
Hit till Dalarnas fjälltrakter fördes sand och slam
troligen av floder från ett högland i sydost som
avsattes i ett grundare bäcken då sandstenen i den
riktningen är grovkornigast. Men samtidigt som denna
process pågick (och fortfarande självfallet
pågår) trängde det även fram glödande
massor från jordens innandöme. Dessa flöt ut
ovanpå och mellan sandstenslagren och blev en hård
sten främst diabas. Hela området Transtrandsfjällen
består alltså av dalasandsten med undantag för
Kastarbergen nere i sydost som består av diabas av
Särna- och Åsby-typ. Öster om länsväg 297
mellan Transtrand och Fulunäs består berget däremot
av den hårda Öjediabasen, likaså omedelbart
söder om landsvägen Rörbäcksnäs -
Torgåsmon.
Bygden befolkas
Utöver detta har så ett antal istider passerat och
ytterligare "hjälpt till" att runda av topparna till de
låga vålar som de är idag. Vad som har
tilldragit sig i området sedan den senaste istiden är
ju av naturliga skäl höljt i dunkel men fynd tyder
på att de första människorna sökte sig hit
redan under 700-talet. Sjöarna och älvarna gav goda
möjligheter till jakt och fiske och enstaka
bosättningar anlades längs stränderna.
Några byar var det inte tal om, de fanns längre
söderut längs Västerdalälven men en del av
byarna och socknarna längre söderut hade sina
fäbodar och slåttermarker här. Sälen till
exempel betyder på malungsmål fäbod och
så småningom provade några på att
övervintra. Försöket slog väl ut och flera
stannade och på detta sätt uppkom fast bebyggelse.
Ända till mitten av 1700-talet var Sälen den
nordligaste bygden i hela socknen och endast någon
enstakta fäbod fanns längre norrut.
Fjällbygden låg mycket ensligt och isolerat till.
Närmaste köpstad låg långt bort så
befolkningen fick leva av jordbruk och boskapsskötsel.
Detta gav dock inte tillräckligt mycket att leva på
varför alla hade bisysslor. Nästan varje gård
hade en smedja och man använde myrjärn som man fick
från myrmalmen som smältes i s.k blästor i
skogen. Sandstenen som man ju hade på nära
håll, bröts uppe i fjällfoten, gav utmärka
brynen. Produkterna fraktades på foror till andra bygder
i både Sverige och Norge för att säljas eller
för att bytas till andra varor. I slutet av 1800-talet hade
dessa bisysslor i vissa fall utvecklats till rena industrier.
Horrmunds liebruk t.ex var känt över hela Sverige och
även i Norge för sina prima liar.
Tidiga turister
Trots bygdens isolering var det människor som hittade hit.
Enligt traditionen övernattade Gustav Vasa här 1521
i Olnispagården under sin flykt mot Norge. I närheten
hanns han upp av de utsända löparna och
förmåddes att vända. Det sägs också
att den förste som ställde upp i Gustav Vasas
befrielsearmé var en ung bonde, Store Gullbrand,
från Sälen. Vasastenen på Vasakullen i
västra Sälens by restes år 1903. Carl von
Linnés berömda dalaresa 1734 gjorde dock bygden
känd för en större krets och inspirerade fler
att följa efter.
Fäbodarna
Fäbodar byggdes längre in i fjällvärlden,
bl a Storgraven, Lindalen, Vålbrändan och
Skogsätern. Fäbodlivet tynade dock av och
fäbodarna är idag förfallna eller nyttjas som
fritidshus. Vid Lindvallen har man rekonstruerat en fäbod
med får, grisar och getter, vilket idag är ett
populärt utflyktsmål för både ortsbor och
turister.
Dalprofeten
Nu börjar vi närma oss vår egen tid och redan
1899 tillsattes en kommitté som skulle verka för
att göra Transtrand känt som turistort.
"Dalprofeten" Gunnars Lars Larsson (d. 1901)
förutspådde att "På fjället skall byggas
ett sanatoriehotell och där skall utlänningar sitta
och se solen gå upp i öster och dricka vin, tjockt
som blod". Han förutspådde också att
järnväg skulle dras genom Sälens by.
Vasaloppet
I början av 1920-talet väcktes tanken att genom en
skidtävling påminna om 400-års minnet av
Gustav Vasas gärning. På ett styrelsemöte den
5 mars 1922 togs beslutet att redan den 19 mars anordna
tävlingen. Trots den korta anmälningstiden
anmälde sig 119 löpare. Att starten förlades i
Sälen motiverades dels med att det blev bättre
för publiken men också att det kunde ha sina risker
att löpa den sista delen av loppet genom
Transtrandsskogarna med målet långt från
järnvägsförbindelse och läkare.
Att framgången för Vasaloppet skulle bli så
stor kunde nog ingen i sin vildaste fantasi föreställa
sig och 1961 blev man tvungen att flytta startplatsen
från Västra Sälen till dagens i Berga by.
Järnvägen
Järnvägen ja, redan i slutet av 1890-talet
började olika planer på en järnväg att
diskuteras. Under denna tid diskuterades en järnväg
upp i norra Dalarna över Älvdalen i en bukt
västerut för att därefter gå mot Sveg och
Ånge. Särna t.ex. skulle då ha fått en station
fast på 4-5 mils avstånd. Man var tydligen nöjd med
ganska lite på den tiden. Snart dök dock nya
förslag upp att dra banan via Sälen och det blev en
våldsam strid mellan de två olika banförslagen
där Sälen-alternativet till slut vann. Invigningen
skedde 1928. 1961 gick dock det sista persontåget
på linjen och 1972 det sista godståget. Numera
är rälsen borttagen och på vissa av
sträckorna går den nuvarande landsvägen.
Turismens första försök
Varför har jag nu valt att tala så mycket om
järnvägen? Jo, många menar att det var
järnvägens tillkomst som gav den första impulsen
till turism i Sälen. Nyåret 1930 bodde den
första gruppen ungdomar i Sälen och följdes
snart av flera. Tågresan var långt ifrån
bekväm. Kalla trävagnar med en kolkamin mitt på
golvet.
I början på 1930-talet byggdes vägen från
Sälens by till Sälfjället. Nyåret 1933-1934
ordnade Stockholmstidningen och Skidfrämjandet den
första stora resan till Sälen för 175
skolungdomar. Man åkte skidor, for i släde till Støa
i Norge mm. Allt var lyckat och erhöll stor publicitet. Samma
arrangörer provade till påsken 1934 att anordna
gårdsinkvartering för vuxna. 60 platser annonserades ut
som fulltecknades på ett par timmar. Även den resan blev
en succé och isen var bruten.
Högfjällshotellet
1933 kommer J.W. Klüver in i bilden. Efter många turer,
framförallt för att lösa de ekonomiska bitarna,
påbörjas bygget av Högfjällshotellet som
stod klart till påsken 1937. Helpensionspriset var 12
kronor. 1939 förlängdes vägen från
Sälfjället till Högfjällshotellet.
1958 byggde hotellet sin egen liftanläggning som blev Sälenfjällens
andra. Anläggningen har byggts ut i flera etapper.
Sälenstugan
Den första Sälenstugan var en gammal parstuga som
flyttades hit 1935. Behovet av en raststuga var tydligt och
året efter uppfördes ett härbre. Några år senare även en kaffestuga.
1942-43 byggdes Nya Sälenstugan i två etapper. Sälenstugans
linbana, (Sveriges första med sommartrafik), invigdes 1949.
Under åren har området kompletterats med andelslägenheter, fler
nedfarter, ny restaurangbyggnad samt bensinstation.
Lindvallen
1960 sattes spadarna i jorden för det som skulle bli Skandinaviens
största vintersportanläggning då ett turisthotell byggdes. Bertil
Lind som var den stora pådrivaren presenterade 1967 planerna över
sportcentret och vid jul samma år gjordes premiäråket i den nya
backen. Anläggningen har utökats i flera etapper och bidrar med
en betydande del till de cirka 50.000 bäddar som lär finnas tillgängliga
i Sälenfjällen. Under slutet av 1980-talet knöts Gunde Svan till
anläggningen och du kan bland mycket annat se hans prissamling i
Gunde-centret.
Tandådalen
1950 byggdes vägen från
Rörbäcksnäshållet till Tandån vid
Joänget. Bron över Tandån byggdes 1959-1960 och
förlängdes till Transtrands gräns där
vägarna möttes.1963 invigdes den första skidliften
i Tandådalen och samma år byggdes också de första
uthyrningsstugorna. 1968 byggdes värdshuset och 1972 byggdes
ytterligare en lift. 1975-76 öppnades de s.k. Norrbackarna och sex
år efter så var de första uthyrningslägenheterna klara. Sedan
dess har fler liftar och backar tillkommit, liksom köpcentret vid
infarten till Tandådalen.
Hundfjället
I mitten av 1960-talet bildades Hundfjällets Linbane AB av ett
antal Rörbäcksnäsbor. Genom många frivilliga insatser kunde man
1966 inviga den första backen och en 2-stolslift. Fram till 1976
fick turisterna hålla till godo med kiosk och en värmestuga.
Detta år stod nämligen det nya värdshuset klart. 1981 byggdes som
en ytterligare attraktion, Skandinaviens första sommarrodelbana.
Hotell Hundfjället med bl a 109 lägenheter byggdes 1988. Här finns
också "Väggen" som fram till säsongen 1997-1998 var Nordens brantaste
preparerade pist. Men jag lovar, den är brant så det räcker...
Stöten
Efter flera års förberedelser stod Stötens skidanläggning klar
1976. Anläggningen bestod då av fem nedfarter, en dubbel släplift,
servicebyggnaden samt parkering för cirka 400 bilar.
1980 tillkom en stugby, driven i privat regi och på andra sidan
Görälven ligger en stor och välordnad campingplats. 1986-87
uppfördes den nuvarande centrumbyggnaden med bl a flera butiker.
Övriga anläggningar
Julen 1982 öppnades Kläppen på Horrmundbergets sluttningar och året
efter invigdes Näsfjällets anläggning som dock är stängd för tillfället.
Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08
« Tillbaka | Till topps, bestefar!