Lilla Moberget

Nu ska vi ge oss ut på en lite speciell tur. Det blir fri orientering, kulturhistoria samt besegrande av en bergtopp utan att vi får en massa milsvida vyer som belöning. Låter det konstigt ? Häng med...

Lilla Moberget - Närsjön

Vi startar i Lilla Moberget och beger oss till byns östra del. Tittar du på kartan så ser du stigen som går i rakt nordlig riktning mot Gammeltäktkällan, det är den som vi skall följa. Turen börjar med en kort men brant stigning efter den ganska så otydliga stigen. Hela området är fyllt med en massa skogsstigar så vi får gå mycket efter kompassen. Terrängen här på det sk Västra Moberget är lättgången med mycket mossa och det lutar snart utför igen. Här försvinner stigen och vi tar oss fram till Gammeltäktkällan som porlar sakta i skogen.

Nu följer vi bäcken genom den täta skogen vilket bitvis kan vara lite knöligt då vegetationen är tät. Här och var finns en otydlig stig som vi försöker att följa.

Efter en liten stund kommer vi fram till en skogsbilväg som vi går ut på. Platsen heter Hökmoren. Vi följer skogsbilvägen och får bland annat en härlig utsikt över Lakotjärntill vänster. Efter halvannan kilometer når vi fram till en trevägskorsning där vi viker höger.

Hökmoren

Här kommer vi direkt till en stor bergtäkt som användes när man byggde flygplatsen. På vänster sida av vägen ligger ett större myrområde kallat Kölen mellan bergen.

Vi har en fin utsikt norrut mot Stora Moberget samtidigt som vägen börjar sjunka och vi är snart nere vid vägen mot Stöten. Här finner du ett röd jaktstuga på vänster hand som dock är låst. Även här finns det en biodling. På andra sidan vägen fanns tidigare ett gapskjul som numera tyvärr är rivet. Vi fortsätter längs vägen mot Närsjön en liten bit tills vi finner en avtagsväg åt vänster (österut).

Vägen försvinner in i den ganska så slyliknande björkskogen och vi passerar över Närån där vägen gör en skarp böj åt höger. Nu har vi kommit ut i kraftledningsgatan och vägen följer kanten på den ända upp till vägen mot Närsjön. Vårt nästa mål är Näråkvarn som ligger inne i skogen och som förr i tiden var byn Lilla Mobergets "huskvarn".

Näråkvarnen

Näråkvarn

En mycket otydlig stig leder in till kvarnen från vår väg men det lättaste sättet att finna den är att gå fram till den större grusvägen mot Närsjön och vika höger.

40 meter innan vi går under kraftledningarna finner vi en tydlig vit björk på höger sida som tidigare var märkt med blågult band. Här finns en stig som är lätt att följa de 100 meterna fram till kvarnen.

Näråkvarn - Lilla Moberget

Från kvarnen så finns det en otydlig stig i riktning mot Lilla Moberget och man kan ana det slit som mjölnaren och hans medhjälpare har lagt ner genom åren. Om vi inte hittar stigen så går vi tillbaka till grusvägen och följer den uppför backen till vägen mot Stöten.

Här försöker vi finna stigen mot Lilla Mobergets by igen, men det är knepigt för det är många stigar att välja på. När vi har kommit en bit uppför stigningen så tar vi sikte på telemasten så att vi kommer rätt. När vi når telemasten så kan vi passa på att bestiga "toppen" av berget också. Från masten så reser sig en lättgången naturlig rygg i nordlig riktning mot toppen.

Lilla Mobergets "topp"

En viss besvikelse kan nu infinna sig eftersom toppen är ett riktigt antiklimax, ett faktum som min färdkamrat Tommy ivrigt påminner mig om varje gång som ämnet kommer på tal... (jaja, jag hör dig... nästa gång ska vi rösa den också....)

Mellan träden ser vi dock Närsjöns blå yta och längre bort har vi Västra Kalvens betydligt mer inbjudande sida, skidliftarna till trots. Vi tar oss tillbaka ner mot telemasten men genar lite åt höger och siktar in oss på kraftledningen. Efter ett tag så ser vi några hus en bit bort och vi är tillbaka i Lilla Moberget.

Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!

Ledfakta

Avstånd

7 km

Höjdskillnad

+ 120, - 120

Karta

Länk till karta över leden >>

Visste du att...

Huset på bilden som många av oss har passerat fungerade som kiosk i många år och var ett utflyktsmål. Jag tror att kiosken lades ner 1961 strax efter vägen från Rörbäcksnäs blev klar till Tandådalen.

Från början lär huset komma från Norra Löten eller från Grålars-vallen och är byggt 1771.