Medskogshögen

Ledstarten nedanför Medskogshögen

En tur upp på Medskogshögen, 'husberget' i Rörbäcksnäs är ett säkert kort. Kort och brant men väl värt besväret...

Leden börjar nedanför berget längs vägen mot Kroksätra och Elverum. Det går att parkera på flera ställen i närheten och en skylt visar var stigen börjar.

Stigningen börjar omedelbart och vi tar oss snabbt uppför längs den lättgångna stigen genom högrest tallskog. Bitvis är det ganska brant men det är öppet mellan träden. Vid soligt väder blir det riktigt vackert när solen skiner bland träden. När vi kommer högre upp blir stigningen brantare och en andningspaus kan vara på sin plats. Utsikten skyms fortfarande av alla träd men vi kan se hur stigen vindlar sig neråt.

Den branta sluttningen uppför Medskogshögen

En sista knix och vi kommer upp på topplatån som är skogsbeklädd. Ett vindfälle ligger över stigen precis innan högsta punkten men man har sågat bort det värsta så passagen är lätt.

Mitt förslag är att vi fortsätter snett åt höger i sydvästlig riktning och fram till stupkanten som dyker upp plötsligt framför oss. Här kan man bokstavligen sitta och dingla med benen på kanten medan man njuter av utsikten.

Till vänster kan vi se hur en skogsbilväg letar sig genom Besparingsskogen upp mot Ettertäkthögarna och rakt fram ser vi vägen mot Kroksätra med Aspberget och Risberget i fonden. Den sjö som vi anar snett till höger är Stora Dysjön där du kan fiska både abborre och gädda.

Vi tar oss tillbaka till 'toppen' igen men fortsätter fram till den andra kanten. Här är utsikten kanske ännu bättre men det gäller att hitta någon av de utmärkta utsiktsplatserna mellan träden.

Utsikten över Rörbäcksnäs och vidare mot Hundfjället och Granfjällsstöten är enorm. Ljudet från någon enstaka bil på vägen mot Torgås eller skallet från en hund bryter då och då tystnaden. Kikar vi noga kan vi även urskilja Lilla Mobergets fäbodar i fjärran.

När vi sett oss mätta på utsikten tar vi oss tillbaka till stigen igen som enkelt för oss samma väg ner. Om vi vill och orkar kan vi som bonus korsa vägen och följa stigen på motsatta sidan fram till Medskogstjärn som ligger ett par hundra meter bort. Även detta är ett bra fiskevatten där vi kan fånga både regnbåge och abborre.

Utsikten västerut från Medskogshögen

Utsikten österut från Medskogshögen

Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!

Ledfakta

Avstånd

1,2 km ToR

Höjdskillnad

+ 100, - 100

Karta

Länk till karta över leden >>

Mer info...

Fiskekort för vattnen i texten köper du lättast hos ICA i Rörbäcksnäs.

Visste du att man tidigare har odlat potatis på Medskogshögen ?
Någonstans på den ostliga sluttningen har marken varit uppodlad då den sluttande marken gör att frosten inte tar kål på potatisen lika lätt. Jag vet dock ej om man fortfarande odlar här.