Runt Støa kanal

Nymon

Strax söder om bron mellan Stöten och Støa, ligger den lilla byn Nymon. Här parkerar vi vår bil eller cykel och passar på att njuta av den vackra utsikten österut mot Stöten.

Våtdalsedan. Riksgränsen ser vi hela vägen upp på Faksefjell

Vi går västerut mot gränsen på skogsbilvägen och håller till höger när den delar sig i två efter grindstolpen. Denna stig följer vi nu cirka tvåhundra meter genom den låga skogen fram till skogsridån och kommer därefter fram till riksröse 124 (Våtdalsröset). Platsen heter Våtdalsbröstet. Mot norr har vi en härlig utsikt över Ljøran som gör en böj rakt under våra fötter och mot norr ser vi gränsen ända upp på Faksefjell. Åt söder ser vi minst lika långt där gränsen klättrar upp på sidan av Stora Moberget.

När vi är här så passar vi på att fortsätta ett femtiotal meter in i Norge där vi får en vacker fors i blickfånget. Det här är ett av mina smultronställen där jag gärna sitter och njuter i backen med en kopp kaffe samtidigt som ljudet från forsen får en att komma till ro. Ofta står även någon fiskare i forsen och provar lyckan.

Sagmodammen i september 2014

Sagmodammen

Nu tar vi oss tillbaka till gränsen igen och följer den cirka 200 meter söderut längs stigen fram till grusvägen och gränsskylten. Grusvägen går här i björkskog som sakta öppnar upp när vi kommer fram till husen vid Sagmodammen. Vägen fortsätter på bron över Sagmodammen där ett litet sågverk finns. Vyn över vattnet söderut är fin, samtidigt som vattnet brusar under bron. En annan fin vy får vi om vi går norrut på den högra sidan längs stigen. Det är bara ungefär 150 meter att gå och vi kommer fram till Ljøra en bit från forsen som syns vid Våtdalsröset.

Støa kanal

Vi fortsätter några hundra meter till mellan några hus och kommer strax ut på riksväg 25 där vi svänger vänster. Efter ytterligare några hundra meter finns en parkeringsficka på höger sida och en informationstavla om Støa kanal dit vi går och kikar.

Støa kanal vid nordre tømmerspill

När vi har kikat klart på tavlan (eller passat på att tjuvkika här innan) så går vi uppför trappan och därefter utför längs stigen. På vägen passerar vi några informationsskyltar och har vi tur kan vi kanske se den ekorrfamilj som var väldigt aktiv och nyfiken under sommaren 2002. Nere vid vattnet ser vi ett av bomspelen under sitt tak och går vi sedan ut på den lilla gräsytan har vi en fantastisk vy över vattnet där man kan bli stående länge.

Støa

Vi tar samma väg tillbaka till parkeringsfickan igen där vi har en kort bit fram till 'Støa centrum'. Tyvärr lades lanthandeln ned 1 maj 1994. Från Støa går vi över väg 25, förbi ett par brevlådor och ner i tallskogen. Strax dyker ett stort, rött magasin upp som är ett litet museum om Støa kanal och bredvid är grunden till en bagarstuga lagd.

Søndre tømmerspill från luften

Från Kanalspillet - begravningståget, sist i akt 1

Strax efter når vi fram till det restaurerade søndre tømmerspill där man har lagt ner stora ansträngningar på att visa hur kanalen såg ut. Här finns ett antal stugor, timmerspelet och massor att kika på. Några informationstavlor berättar mer.

Kanalen är övertäckt av vägen vidare söderut men kommer fram igen i skogen till höger om oss när vi fortsätter längs vägen. På flera ställen längs vägen passerar vi biodlingar och vägen är lätt kuperad men vacker där den slingrar sig fram genom tallskogen.

Smestad, Støa
Smestad

Efter cirka 700 meter gör vägen några svängar och här kan vi göra en liten avstickare till Smestad på vänster sida. En informationstavla berättar mer om denna plats och resterna av bland annat gärdesgårdar finns kvar. Namnet antyder att det var smeden på Støa kanal som bodde här.

Vid Nerkjølen, Støa
Vid Nerkjølen

Så dyker en vänsterkurva upp och vi kommer plötsligt fram till riksgränsen igen vid ett stort grustag.

Grustaget vid riksgränsen - Nerkjølen, Støa
Grustaget vid riksgränsen

Grustaget gör att landskapet är öppet och vi ser hela Granfjällsstöten på andra sidan. Vi går över grustaget och fortsätter efter grusvägen på andra sidan där vägen vidare mot Stötenvägen ansluter ett hundratal meter längre fram.

Vägen är behaglig att gå men utsikten är borta eftersom den kantas av slyliknande björkskog. Efter en kort uppförsbacke över Närån når vi den asfalterade vägen mellan Stöten och Närsjön och vi viker till vänster tillbaka mot Nymon. Den sistnämnda delen beskrivs mer under Grensetrimmen Støa >>.

Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!

Ledfakta

Avstånd

6,5 km

Höjdskillnad

minimal

Karta

Länk till karta över leden >>